Amsterdam, 2 juli 2019 – Palo Alto Networks (NYSE: PANW), wereldleider op het gebied van cyberbeveiliging, heeft vandaag nieuw onderzoek aangekondigd waaruit blijkt dat Nederlanders een hoge mate van vertrouwen hebben in de beveiliging van hun persoonlijke gegevens.Echter, bijna 50% van de respondenten zou zich veiliger voelen als ze wisten wat ze eigenlijk kunnen doen om zichzelf en hun naasten online te kunnen beveiligen. En nog eens 22% zou erbij gebaat zijn als de risico’s van internetgebruik in eenvoudigere woorden werd uitgelegd. Zijn de gegevens echt veilig of hebben we gewoon het gevoel dat het veilig is?

De meerderheid van de Nederlanders voelt zich veel zelfverzekerder dan het gemiddelde van de mensen uit andere landen binnen EMEA als het gaat om de beveiliging van IoT-technologie op het gebied van wearables en smart home-producten. Het onderzoek, uitgevoerd door YouGov en gehouden in verschillende landen binnen EMEA (met name Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Zweden, de Verenigde Arabische Emiraten het Verenigd Koninkrijk) onder meer dan 10.000 respondenten, waaronder 1.016 volwassenen in Nederland, toont aan dat gemiddeld 38% van de respondenten in EMEA van mening is dat de technologie van Internet of Things (IoT) veilig is. Dit aantal is echter veel lager dan de uitkomst specifiek voor de Nederlandse respondenten, meer dan de helft (51%) van de Nederlanders is van mening dat IoT-apparaten veilig zijn.

Als het gaat om de verantwoordelijkheid voor de beveiliging van hun persoonlijke gegevens, voelt 59% van de Nederlandse respondenten dat de verantwoordelijkheid bij henzelf ligt. Tegelijkertijd vinden ze dat ook hun internetprovider verantwoordelijk moet zijn voor deze beveiliging (56%) en dat de overheid hier ook een belangrijke rol heeft (44%).

Persoonlijke gegevens

Het vertrouwen in cybersecurity is erg hoog en bijna driekwart (70%) van de Nederlanders vindt dat ze er alles aan doen om het verlies van persoonlijke data te voorkomen. Tegelijkertijd zegt bijna de helft van de respondenten (47%) dat ze zich nog veiliger voelen als ze meer weten over wat ze zouden weten om zichzelf te beschermen wanneer ze online zijn.

Hieruit blijken een aantal tegenstrijdigheden in wat mensen geloven, maar wat ze ook nog steeds nodig hebben om zich nog veiliger en comfortabeler online te voelen.

Professionele gegevens

Nu de zomervakantie in volle gang is worden kantoren, files en klaslokalen ingewisseld voor hotelkamers, campings en wachtrijen voor pretparken. We ruilen ook onze beveiligde Wi-Fi-netwerken in voor onveilige, open Wi-Fi-netwerken. Volgens het onderzoek is 28% van de Nederlanders geneigd om op vakantie Wi-Fi op hun werktelefoon te gebruiken. Vrouwen lijken iets voorzichtiger dan mannen; 23% gebruikt openbare Wi-Fi-netwerken in vergelijking met 34% van de mannen.

Deze open netwerken zijn voor iedereen toegankelijk. Dat maakt ze deels zo aantrekkelijk, maar zeker net zo gevaarlijk. Hackers kunnen informatie die via deze netwerken wordt gedeeld eenvoudig onderscheppen en misbruiken. Dit betekent dat IT-afdelingen van organisaties zo veel mogelijk proberen gegevens te beschermen - zowel persoonlijke informatie als klantgegevens - op een zakelijke telefoon als de medewerkers op kantoor zijn. Maar wanneer je op vakantie gaat en open Wi-Fi gebruikt, verdwijnt dit allemaal en opent de eindgebruiker een deur voor een potentiële inbreuk op gegevens van een van zijn klanten.

"Als je naar al deze statistieken kijkt, zie je een kloof in wat mensen geloven en wat de feiten laten zien", zegt Fred Streefland, Chief Security Officer van North & East-Europe bij Palo Alto Networks. "Mensen denken dat ze er alles aan doen om hun eigen persoonlijke en professionele gegevens te beveiligen, maar de meeste mensen vinden het tegelijkertijd prima om open Wi-Fi te gebruiken met hun zakelijke telefoon. Er bevinden zich ook persoonlijke gegevens op dit apparaat. Daarnaast laat een van de andere uitkomsten van het onderzoek zien dat er een grote groep respondenten is die gelooft dat ze nooit slachtoffer zijn geweest van cybercriminaliteit; dit is echter niet wat ik in werkelijkheid zie gebeuren. We kunnen hieruit concluderen dat er nog veel moet gebeuren om de kennis van mensen te vergroten over hoe ze hun eigen persoonlijke gegevens moeten beveiligen en moeten worden gewaarschuwd wanneer ze daadwerkelijk het slachtoffer zijn van cybercriminaliteit, zodat ze hier naar kunnen handelen. Het is belangrijk dat bedrijven hun werknemers informeren over het gebruik van apparaten en hen bewuster maken van de acties die zij moeten ondernemen om de gegevens van hun bedrijf en zichzelf online te beschermen", besluit Fred.

Het onderzoek

Alle cijfers zijn, tenzij anders vermeld, afkomstig van YouGov Plc. Er deden in totaal 10.317 volwassenen aan het onderzoek mee, van wie 1.016 uit Nederland; 1.021 uit Italië; 1.005 van de Verenigde Arabische Emiraten; 1.041 uit Frankrijk; 1.953 uit Zweden; 2.181 uit Duitsland; en 2.100 uit het Verenigd Koninkrijk),. Het veldwerk vond plaats tussen 29 april en 16 mei 2019. De enquête werd online uitgevoerd. De cijfers zijn gewogen en zijn representatief voor alle volwassenen (ouder dan 18) in elk land.

Palo Alto Networks

Palo Alto Networks loopt voorop op het gebied van computerbeveiliging en geeft vorm aan de cloudgerichte toekomst met technologie die ervoor zorgt dat mensen en organisaties anders kunnen werken. Wij streven ernaar de voorkeurspartner voor computerbeveiliging te zijn en ieders digitale leven te beschermen. We helpen de grootste beveiligingsproblemen van de wereld te lijf te gaan met voortdurende innovatie waarvoor de nieuwste doorbraken in kunstmatige intelligentie, analytics, automatisering en orchestration worden gebruikt. We leveren een geïntegreerd platform en geven een groeiend ecosysteem van partners steeds meer tools in handen. Daarmee maken we het verschil bij de bescherming van tientallen duizenden organisaties wereldwijd in hun clouds, netwerken en op hun mobiele apparaten. We streven naar een wereld waarin elke dag veiliger is en betrouwbaarder dan de dag ervoor. Ga voor meer informatie naar www.paloaltonetworks.com.

Palo Alto Networks, PAN-OS en het Palo Alto Networks-logo zijn handelsmerken van Palo Alto Networks, Inc. in de Verenigde Staten en rechtsgebieden wereldwijd. Alle andere handelsmerken, handelsnamen of servicemerken die in dit document worden gebruikt of genoemd, zijn eigendom van de respectieve eigenaren.

BRON Palo Alto Networks, Inc.

Contactpersoon voor de media

Teska Drosten

Archetype

E: teska.drosten@archetype.co

T: +31 (0) 643 028 104

Juliet Stanford-Smith

jstanfordsmi@paloaltonetworks.com

Felicity Main

fmain@paloaltonetworks.com

Allison+Partners voor Palo Alto Networks

paloaltonetworks@allisonpr.com

Die Umstellung auf DevSecOps

Container-technologien sind für Unternehmen eine gute Gelegenheit, die Sicherheitsstrategie anzupassen: DevSecOps bringt Development- und Security-Teams näher zusammen, zeigt Palo Alto Networks sich zuversichtlich. Der Lösungsanbieter hat sich eingehender damit beschäftigt.

Unit42: 'Tools en data van Iraanse staatshackers uitgelekt'

Een reeks malafide tools en een lijst met potentiële doelwitten van een geavanceerde cybercrimegroep zijn uitgelekt. Unit 42, het threat intelligence team van Palo Alto Networks, schrijft tools en doelwitten toe aan OilRig, een cybercrimegroep die door het Amerikaanse nationale contraspionage- en beveiligingscentrum aan Iran wordt gekoppeld.

Nederlanders vertrouwen beveiliging eigen gegevens

Uit nieuw onderzoek van Palo Alto Networks blijkt dat Nederlanders een hoge mate van vertrouwen hebben in de beveiliging van hun persoonlijke gegevens. Echter, bijna 50% van de respondenten zou zich veiliger voelen als ze wisten wat ze eigenlijk kunnen doen om zichzelf en hun naasten online te kunnen beveiligen. En nog eens 22% zou erbij gebaat zijn als de risico’s van internetgebruik in eenvoudigere woorden werd uitgelegd. Zijn de gegevens echt veilig of hebben we gewoon het gevoel dat het veilig is?

7 AI-aandelen met sterke vooruitzichten op lange termijn

Naarmate de technologie van kunstmatige intelligentie (AI, deep learning) razendsnel voortschrijdt, komt de sector meer in het vizier van de autoriteiten en vragen veel beleggers zich af wat de toekomst in petto heeft voor deze sector.